ZAQAFQAZİYA QADINLARININ İLK ETİRAZI

Bölmə: Maraqlı › ,
Tarix: 15:48 29.05.2025

 

1916-cı ilin 14 fevralında “Banın tarixində “arvad qiyamı” adlı dəhşətli bir hadisə baş verib. Bu hadisə haqqında o zaman çap olunan dövrü mətbuatda yerincə məlumat var. Dövrün ən apacı qəzetrindən biri olan “Bəsirət” və “Açıq söz” qəzetri isə bu məyə daha həssas yanaşıblar...

 

lən, “Açıq söz” qəzeti 2 mart 1916-cı il tarixli sayında yazırdı: “Yekşənbə günü Bada iğtişaşlar başladı. Ərzağın, xüsusilə kartofun bahalanması ilə əladar olaraq iğtişaş göyərti dükanlarından başlayıb, baqqal, bəzzas dükanlana da yayılmış.. Düşənbə günü arvad və uşaqlar şərin mərzində olan mağazaları yarmağa başlalar. Cəşənbə günü un dəyirmanlanı, un anbarlanı, ərzaq dükanlanı yarmağa başlamışlar. Sonra qradonaçalnikin tədbiri ilə atəş açıldı. Ölən və yaralanan da oldu. Sonra polis məmurları evri axtarıb, oğurlanan malları geri qaytarıb və mal oğrulayanlar həbs edilib”.

Üç gün davam edən hadisə Bada aclıqdan cana gələn, kasıb qadınların qiyamı idi. Tədqiqatçıların yazğına görə bu “Zaqafqaziyada qadınların ilk çıxışları idi və tezliklə başqa şəhərlərdə də arvadların çıxışlana səbəb oldu”. 

 

Çar hökutinin gün-gündən zəifsi, Birinci Dünya müharisinin yaratğı faciələr, öldə baş verən inqilablar, tətillər, çaxnaşmalar təbii ki, Azərbaycandan, xüsusən də Badan yan keçə bilməzdi və bildi də. 

 

Tarixçirin yazğına görə “1916-ci ilin əvvəlrində Bada ən vacib ərzaq mallanın qiyti xeyli bahalanmışdı. Un, düyü, çörək, ət, toyuq, yumurta, göyərti və başqa ərzaq mallanın qiyti hər gün artırdı. 1916-cı ildə çöyin qiyti 1914-cü ilə nistən 166 faiz artmışdı. Başqa ərzaq mallanın da, o cümdən südün qiyti 305 faiz, ətin qiyti 327 faiz, dünün qiyti 355 faiz, yağın qiyti 520 faiz artmışdı. Şəhərdə əhalinin yoxsul təri içərisində acından ölənrin sayı hər gün artmaqda idi. Dükançılar malları gizdir, müşriri incidir və soyurdular. Qiymət bahalandıqca, ərzaq azaldıqca kasıbların səbir kasası dolurdu”. 

Maraqdır, bəs gösən “Bada baş verən və göznilməz bu qeyri-adi hadisə” necə baş verdi? 

zetrin yazğına görə “Aleksandro-Nevski” adına bazarda bir qadın kartof alarkən sacı ilə alıcı arasında qiymət üstündə mübahisə düşür. Alıcı ilə çox kobud rəftar edən sacı onu təhqir edir. Bu zaman alıcı qadın ətrafdaları dağıdıb-tökyə başlayır. Belə olduqda sacı kişi amansızcana alıcı qanı dörək təhqir edir. Onun bu həti ətrafdakı qadınların qəbinə səbəb olur. Ətrafdakı qadınlar, onların yanındakı yeniyetmə uşaqları başlayır bütün bazarı, ətrafdakı dükanları dağıdıb tökyə. Daha çox dağıntı “Metropol” (indiki Ədəbiyyat muzeyinin binası yerşən bina) deyilən ərazidə baş verir. 

Hadisə yerinə atlı polis və jandarm dəsri gönrilsə də, izdihamın öhsindən gələ bilmirlər. İzdiham getdikcə böyür. Qadınlar ərzaq anbarlana, dükanlana hücum edirlər. “Şəhərdə ən zəngin dükan kimi tanan Rəhimov və Fərhadovun mağazalanı bir andaca talan edirlər”. 

 

zetlərdə çap olunan materiallardan aydın olur ki, elə camaata, xüsusən də kasıb təyə ərzağı daha baha satan, onları incidən, təhqir edən də bu iki mağazanın sahibri olub. Ona görə də izdihamçılar bu mağazaları və anbarları bir göz qırmında yerlə yeksan edib, viran qoyurlar. 

Geyaya qədər davam edən bu qiyam fevralın 15-də, sanki, bütün Banı əhatə edir. “Fevralın 15-də qadınlar böyük un, düyü və qənd mağazalanı, Skoblevin, çolaq Ağabala Quliyevin və Qlazovun nəhəng un dəyirmanlanı, un anbarlanı, “Rus” və “Samalyot” gəmiçilik şirkətrini, müxlif çeşidli mal anbarlanı talan etdilər. Ac-yalavac qadınlar, uşaqlar şəhərdə 116 ərzaq, 70-ə yaxın parça, paltar, geyim mağazana və anbarlana basqın edilər”. 

Fevralın 16-da olan hadiri qəzetlər və jurnallar daha dəhşətli təsvir edirlər. Bu gün qadınların geyaya qədər evrinə ərzaq daşıdıqlarından yazırlar. 

Qadınların qiyamı 17 fevralda, axşama yaxın dəhşətli şəkildə dağılır. Bu haqda tədqiqat əsərrindən oxuyuruq: “cəza dəsri amansızcana hücuma keçmişdi. Polis və atlı kazaklara əmr edilmişdi ki, patron əsirsinlər. Baya Tiflisdən, Dərbənddən, Yelizavetpoldan yüzlərlə polis, atlı kazak dəsri gətirilmişdi. Onlar qiyamçılarla çox amansız rəftar edirlər. Bütün küçələr qadın və uşaq meyitri ilə dolu idi. Yaralara da aman vermirdilər”. 

Bakı şəhər rəisinin təhrif edilmiş məlumatında isə guya iğtişaş zamanı cəmi “64 nəfər ölüb, 19 nəfər yaralanıb. Qadınların qiyamı zamanı isə şərə 2 milyon 957 min manat ziyan dəyib”. 

  

Bada baş verən “arvad qiyamı”nı, dövrün görkəmli publisisti Şəfiqə Əfəndizadə ürək ağsı ilə qəmə alıb. Qadınların, uşaqların belə amansızcana ölrülsi ona çox pis təsir etsə də, publisist xanım bu hadini Azərbaycan qanı “mübariz olmağa doğru atğı addım” adlanraraq yazırdı: “Bada baş verən bu qeyri-adi hadisə tezliklə bütün Qafqazda əks-səda yaratdı. Mübariyə qalxan qadınlar şallaq və güllərdən qorxub tərksilah olmamışlar. Onlar Bakı tacirrinə, mağaza, anbar və dəyirman sahibrinə ultimatum verib belə bir bəyannamə ilə müraciət etmişdilər: “Siz ey rəhimsiz qan içənlər, yaddan çıxarmayın ki, belə “qadın tufanı” bir də gələ bilər. O daha dəhşətli, daha amansız, daha qəzəbli olacaq. Heç bir qüvvə qabağızı kəsə bilcək. Bütün dükanlar və mağazalar, anbar və dəyirmanlar dağılıb yerlə-yeksan olacaq”. 

 

Tədqiqat əsərrindən və dövrü mətbuatda çap edilən materiallardan belə bəlli olur ki, bu hadidən sonra Bada baş verən əksər hadilərdə qadınlar artıq daha fəal iştirak ediblər. Bunun nətisi idi ki, 1917-ci ildə Bada keçirilən Zaqafqaziya Müsəlmanları Ruhanirinin qurultana qadınlar dəvət edilsə də, iştirak və hətta çıxış edənlər də oldu. 

 

Görkəmli publisist, pedaqoq Şəfiqə xanım Əfəndizanin çışı bəzi “ruhanilər”, “axundlar”, “müftilər” təfindən ilk olaraq səs-küylə qarşılansa da, sonda ədəblə onu “dinləməyə” üstünlük veriblər. 

Görkəmli tədqiqatçılar Qılman İlkinin və Manaf Süleymanovun əsərrində bu qiyam haqqında daha müfəssəl məlumat verilib. Bu məlumatlardan belə bəlli olur ki, hadidən sonra yenə də xalqın kasıb təsinə kömək əlini uzadan H.Z.Tağıyev olur. O, bir neçə gün dəyirmanından un, dükanlarından isə müxlif çeşidli ərzaq məhsullanı pulsuz camaata payladır.



Qərənfil Dünyaminqızı