HƏMİDƏ XANIM VƏ QAYNI MİRZƏ ƏLƏKBƏR

Bölmə: Maraqlı › ,
Tarix: 10:24 26.05.2025

Öm boyu bircə kəlmə belə olsun yalan söz demiş, yazmamış. Kisə xoş gələn, kiminsə könnə yatan bircə kəlmə də. O, acı sözlər deyirdi, xoşagəlməz mətləblərdən daşırdı və heç bir vaxt heç kimin qığına giryə çalışmırdı”.  

 

Çünki onun üçün vətən sevgisi, özüreklam vasisindən, yerini kimrinsə yanında şirin etməkdən, pafoslu daşıqlardan çox uca idi. Axı, o,ƏBƏYAŞAR Mirzə Cəlil idi. Baxmayaraq ki, bu gün onu “qorxaq, arvadı qabağa verən” kimi tadan “soydaş”ları da var. Amma Mirzə Cəlil elə böyükyü, dahiliyi ilə Mirzə Cəlildir. Və elə qiytini də zamanında, məkanında qədir-qiymət bilən KİŞİLƏR verib. 

  

Bu gün Mirzə Cəlildən deyil,onun qardaşı Mirzə Ələkbərdən söz açmaq istərdim. O Ələkbərdən ki, Mirni bütün ailə-məişət problemrindən uzaq tutaraq, ona yazıb-yaratmağa şərait yaradan və bütün məişət problemrini öz üzərinə görən, “Molla Nəsrəddin”in Təbrizdə nəşrinin təşəbbüskarı və abunə müvəkkilrinə başçlıq edən, Mirnin ən sevimli qardaşı, amal, məslək yoldaşı Mirzə Ələkbərdən. Əslində elə Mirzə Cəlil çox cavan yaşında rəhtə getmiş böyük qardaşı Yusifin və uşaqlıqda vəfat edən kiçik qardaşı Xəlilin də qoxusunu tək qardaşı Mirzə Ələkbərdən alırdı. 

 

şədi Məhəmmədqulunun dörd oğlu, bir qızı var idi. Üçüncü oğlu Mirzə Ələkbər 1872-ci ildə anadan olub. Yaşıdları ilə birlikdə ilk təhsilini məddə alan Ələkrin iti hafisi və yaxşı səsi olduğu üçün Mirzə Cəlil onun təhsilini davam etdirmək isyib. Lakin ailə vəziytinin çətin olduğunu nərə alan Məhəmmədqulu kişi Ələkri kiçik məhəllə dükanında öz yanında işlətli olub. Deyilənrə görə alış-verişdə cəld və çevik olan Ələkbər 8-9 yaşında dükanı atası olmasa belə idarə edə bilirmiş. Odur ki, ailənin dolanacağı əsasən atanın və onun üzərinə düşüb. 

“Ələkbər çox hazırcavab, şən, maraqlı həmsöhbət idi, farsca yaxşı bilirdi. Onun xoş avazı vardı, tar çalar, arada pəsdən oxuyurdu. Mən ilk dəfə onun oxumağını Kəhrizlidə eşitdim. Kəhrizlinin hörmətli adamlarından olan Kərlayi Cərin qının toyu idi. Bütün ailəmizlə onlarda idik. Mirzə Cəlilin qardaşı Mirzə Ələkbər də bizimlə idi. Haya məlum idi ki, onun yaxşı oxumağı var. Məclis əhli təvəqqe etdi ki, bir ağız desin, ancaq o, boyun qaçırdı. Mən Ələkbərdən bir ağız oxumanı təvəqqi elədim. Ona qaval uzatlar, alıb oxumağa başladı. Beliklə, bizim də bəxtimiz gətirdi, Mirzə Ələkrin gözəl səsini eşitdik” söyyən Həmidə xanımla Mirzə Ələkbər arasında mehriban və hörmətli gəlin-qayın münasibətri var imiş. Kəhrizlidə təsərfat işrinə rəhbərlik edən Həmidə xamın ən yaxın köməkçisi də elə Mirzə Ələkbər olub. “Mirzə Ələkbər hər şeyi sahmana salır, hər işi yoluna qoyur, təsərfatı işzarlıq və bacarıqla idarə edirdi”. Mirzə Ələkbər seminariya, gimnaziya təhsili görsə də, maarifi, elmi, yeniliyi dəstəkyən bir insan olub. İran Məşrutə həkatında Səttarxanın ən yaxın silahdaşı kimi mübarizə aparıb. 

 

“Tərəqqi” qəzeti 11 may 1909-cu il tarixli sayında onu “ən məşhur Təbriz mücahidi” adlanrırdı. İnqilabi fəaliytinə görə Mirzə Ələkri həbs edirlər. Bu haqda Həmidə xanım yazırdı: “1910-cu ilin pazında Mirzə Cəlil kəndə gəldi və danışdı ki, inqilabi fəaliytinə görə 6 ildən bəri həbsdə olan qardaşı Ələkri İrəvan Dairə Məhsi mühakimə edəcəkdir. İşdir asmasalar, katorqaya gönrilmək ehtimalı var. Cəlil çaşqınlıq içində idi, tez-tez deyirdi ki, qardaşının edana dözə bilcək, sürgün elələr ardınca Sibirə gecək. Əlbəttə onun bu böyük dərdinə mən də ortaq idim. Öyrəndim ki, iki nəfər ən etibarlı və ən yaxşı vəkil tapmaq lazımdır. Lazım olan 1.200 manatı düzəldib Cəlilə verdim. Cəlil İrəvana yola düşdü, ən yaxşı vəkilri tapdı. Bu güclü vəkilrin sasində Dairə Məhsi Mirzə Ələkrə cəmi 2 ay həbs cəzası kəsdi. Hələ bundan əlavə onu şərti olaraq azadğa buraxlar və qardaşına təhvil verdilər”. Bu hadidən sonra Həmidə xanım onu birlik olaraq Kəhrizlidə öz yanında saxlayır. Hətta Həmidə xanım Mirzə Ələkrin 2 ay şərti cəzanın Şuşada çəksinə də nail olur. “1912-ci ilin yayında ailəmlə Şuşaya yaylağa getdim. Mirzə Ələkri də zorla özümlə apardım ki, ona kəsilən 2 ay şərti cəzanı Şuşada çəksin. Demək olar ki, hər gün ona yemək gönrirdim. Həbsxana həkimrindən xahiş etmişdim ki, onu müalicə etsinlər və sətini nəzarətdə saxlasınlar”. 

 

1920-ci ilin aprelində Azərbaycan Xalq Cümhuriytinin bolşeviklər təfindən silah günə devrilsi və ölnin zorla işğal edilsi ilə başa bilyən Mirzə Cəlili İrana üz tutmağa vadar edən qardaşı Mirzə Ələkbər olur. Bu sərə çıxmağa tərəddüd gösrən Mirzə Cəlili Ələkbər xeyirli olacağına inanra bilir. “Mirzə Ələkbər çox qətiyyətlə və inancı daşırdı, çox fədakar və cəsur idi, onu həqiqi bir fədai adlandırmaq olardı. O, qorxmaz bir insan idi, bir qənaətə gəldimi heç kəs onun qarşını ala bilməzdi. Öz əqisi yolunda 7 il rus zindanlarında zillət çəkmişdi. Yol karvaza özü nəzarət edirdi. Yol boyu demək olar ki, yatmır, haya, hər şeyə göz qoyurdu”. 

 

Mirzə Cəlilin 1921-ci il fevralın 27-də Təbrizdə “Molla Nəsrəddin”in çana icazə almasında da Mirzə Ələkrin çox böyük rolu olub. “Mirzə Ələkbər burada özünü evinki kimi hiss edirdi. O, Səttarxanın köməkçisi olmuşdu, ona görə də Təbrizdə geniş əlari, yaxşı dost-taşı və xeyli pərəstişkarı vardı”. 

  

1922-ci ildə Mirzə Cəlil ailəsilə Baya dönür. Yenidən Mirzə Ələkbər Kəhrizlidə Həmidə xama məxsus təsərfatı idarə etyə başlayır. Bir gün Mirzə Ələkbər Şuşadan qadarkən yolda onun paltosunu oğurlayırlar və bərk yağışa düşür, soyuqlayır. Bu hadidən az sonra, o, yatağa düşür. 

Mirzə Ələkbər xəsnən ərədə Həmidə xanım da səpmə yatalağa yoluxur. “Mirzə Cəlil başını tamam itirmişdi. Bir otaqda vərəmdən umudsuz halda əriyən qardaşı, digər otaqda isə səpmə yatalağına yoluxan yoldaşı yatırdı”. Mirzə Cəlil qardaşının sağalması üçün nə qədər çalışsa da mümkün olmur. Mirzə Ələkbər 1922-ci il mayın 22 də vəfat edir. 

“Mirzə Ələkrin ölümü bizim üçün ağır itki oldu. Ondan sonra bizim ətramızda bir nəfər də olsun doğma adamız qalmadı. Deyirdilər ki, ölümqabağı mənim də vəziytimin ağır olduğunu bilib gecə-gündüz yalvarıb-yaxarırmış ki, ay Allah, Həmidə xamın yerinə mənim camı al, mənim ömmü kəs, ona ver, buna rayam, təki bu uşaqlar anasız qalmasın”. 

  

qin ki, bu gün çoxları buna inanmayacaq. Çünki bu gün belə mehriban gəlin-qayın münasibətri dövmüz üçün inancı deyil. Amma unutmayaq ki, bu, dövrdən, zamandan yox, tərbidən, əxlaqdan irəli gəlir.

 

Qərənfil Dünyaminqızı