ERMƏNİ TERRORUNUN “xaç atası” və yaxud qadın əsiri olan Qafqaz canişini

Bölmə: Maraqlı › ,
Tarix: 21:38 28.05.2025

1905-ci ildə Bada siyasi-ictimai (həm inqilabi hadirin, həm də erni-müsəlman münasibətrinin) çox ziddiyətli, çətin bir zamanında qraf Vorontsov-Daşkov (İllarion İvanoviç) Cənubi Qafqaza canişin təyin edilir. Canişin ilk sərini Baya edərkən çoxları belə düşünürlər ki, o yerlərdə vəziyti öycək, bu qarmaqaşıqğı sahmana salacaq, camaata bir gün-güzaran yaradacaq. Amma bilmirdilər ki, canişin Baya caamatın ağır vəziytini sahmana salmaq üçün gəlmir. O, “birbaşa Balaxaya, öz şəxsi məninə gedir. Nə qədər ziyan çəkdiyini öynib qadır, Tiflisə yola düşür”. 

 

Bu o Vorontsov-Daşkov idi ki, tədqiqatçılar onu erni terrorunun “xaç atası” adlanrırlar. Bu o Vorontsov-Daşkov idi ki, “Molla Nəsrəddin” jurnalı çapa başlayandan cəmi on üç gün sonra (Tiflis və İrəvan general-qubernatorlanın təqdimatı əsasında) ona qənim kəsildi, saysız-hesabsız olaraq polis və jandarm məmurları mətbəəni dələrlə darmadağın etdilər, jurnal nəşrini dayandırmağa məcbur oldu, jurnalın Baya gəlsinə qadağa qoydular, Mirzə Cəlili və Ömər Faiq əfəndini həbs etdilər (amma Mirzə Cəlil də sönü deyib ha. Jurnalın ayrı-ayrı saylarında Qafqaz canişinin yürütyü antiazərbaycan siyatini “Qoloşapova məktub”, “Qoloşapovun geri çağrılması” və bir çox məqalə və felyotonlarında çox kəskin şəkildə ifşa edib), mollasərddinçilər açıq-aydın təqibrə məruz qallar. Bu o Vorontsov-Daşkov idi ki, bütöv azərbaycanlara, xüsusən də ziyalara (Əhməd bəy Ağalunun və Əli bəy Hüseynzanin vəni tərk etsi sırf canişinin onlara olan amansız münasitinin nətisi idi. Bu haqda Əhməd bəyin xatirində da yerincə fakt var) qənim kəsilmişdi. 

 

tün məktublarında, çıxışlarında “Rusiya hökutinin və Cənubi Qafqazda erni icmanın mənafe ümumiliyini qeyd edən, etiqad qardaşlanın, xristianların “vəhşi türklərdən” müdafiəsinin zəruriliyini dönə-dönə hökutin diqtinə yetirən” Vorontsov-Daşkov kim idi ki, onda bu qədər türkrə, müsəlmanlara, xüsusən də azəri-türkrinə qarşı amansız nifrət var idi? 

Axı arxiv materiallarından, tədqiqat əsərrindən bəlli olur ki, Qafqazda, xüsusən də Bada canişin üçün bir cənnət-məkan yaralıb. Hacı Zeynalabdin Tağıyev dələrlə canişini evinə qonaq dəvət edib, onun şəfinə yüksək səviydə ziyafətlər verib, çox qiymətli hədiylərlə yola salıb. 

 

Tədqiqatçı, yaçı Qılman İlkinin yazğına görə Balaxada ən böyük neft quyuları Vorontsov-Daşkova məxsus imiş. “Hökumət 142 desyatin torpağı Vorontsov-Daşkova hədiyyə verib”. Bu az imiş, canişin Balaxada öz məni ilə qonşu olanYetim Hacı Yusif adlı bir kabın “Baba bostanı” adlı yerini də zəbt edib hasara alraraq öz torpaqlana qatıb. Bunu eşidən balaxalar canişinin bu “zarafatı” ilə başa bilmirlər... 

Bu haqda qocaman yaçı Manaf Süleymanov “Eşitdiklərim, oxuduqlarım, gördükrim” əsərində yazır: “Baba bostanı”nı hasara aldıqdan sonra yerin sahibi Yetim Hacı Yusif vəkil tutub işi məhyə veryi qərara alır və şəhərdə vəkil qalmır ki, müraciət etsin. Elə ki, vəkil müqabil təfin Qafqaz sərdarı olduğunu eşidirdi, o saat bu işdən boyun qaçırırdı. Hələ bəziri eyhamla deyirmiş ki, bu ayı ilə bir çuvala girmək kimi bir şeydir, çətin işdir, arxası Nikolay padşaha bağdır. 

Axırda mülk sahibi Yetim Hacı Yusif gedir Qarayin (Qarabəy o zaman şəhərdə ad çıxaran vəkillərdən biri imiş. Növti məqarimdən birində onun haqqında geniş məlumat veyəm) yana, çox yalvar-yaxardan sonra Qarayi razı salır. 

Qarabəy birbaşa Peterburqa yollanır, üç-dörd ay əlşəndən sonra Baya Senat komissiyası ilə qadır. Komissiya üzvrini aparır düz Balaxaya-hasara alınmış yerin qabağına. Komissiya üzvri yoldan ötən müsəlman, rus və yəhudilərdən soruşurlar ki, bu yerin adı nədir? Hamı cavab verir ki, Yetim Hacı Yusifin “Baba bostanı”. Həmin adamların adını yazıb qol çəkdirirlər, savadsızlar isə barmaq basırlar. 

Oradan da komissiya üzvrini aparır məscidə, orucluğa görə adamlar müqabidə imiş. Quran oxuyurlarmış. Müqabilə qutaranda, komissiya üzvri başlayır sorğu-suala, yüzdən çox ağzı oruclu adam qəsəm edib Qurana əl basaraq şəhadət verirlər ki, o yerin adı Yetim Hacı Yusifin “Baba bostanı”dır, ulu babalarından qalma yurdudur, nə satıb, nə də bir kəsə bağışlayıb. Komissiya deyilənri qeyd edir. 

Qarabəy sabahı gün komissiyanı aparır Sabunçuya, sonra da ətraf kəndrə və bir qayda ilə arayış yazrıb imza atrır və komissiya ilə bərabər dönür Peterburqa. Vorontsov-Daşkov işi uduzur. Qarabəy Peterburqdan Baya “Baba bostanı”nın sahibinə qaytarılması badə qərarla qadır və qanunsuz çəkilmiş hasarı Vorontsov-Daşkovun öz işlər rəisinə də sökdürtrür” (bu haqda yaçı Qılman İlkinin “Bakı və balar” əsərində də geniş məlumat var ). 

 

tün bunlara baxmayaraq Vorontsov-Daşkov 1905-ci ildən 1915-ci ilə kimi “Cənubi Qafqazda açıq-aşkar ernirəst siyatini yürütdü”. 

Əslində çar hökuti 1905-ildə Bada inqilabi hadirin istiqatini dəyişmək, qarşını almaq, aranı qarışdırmaq üçün erni-müsəlman məsini ortağa atıb. Və bu mənin “həll”ini də erni terrorunun “xaç atası” adlanan qatı antiazərbaycan siyati aparan Vorontsov-Daşkova həvalə edir (quzu qurda tapşılır). 

1906-cı ilin fevralında çar Rus hökuti Qafqaz canişini Vorontsov-Daşkova tapşırır ki, ernilərlə azərbaycanların nümayənrini çağırıb onların arasında olan münaqişənin “səbini öyrənsin və “həll” etsin”. 

 

Canişin Azərbaycan nümayənrindən Əhməd bəy Ağalunu və Əlimərdan bəy Topçubaşovu qəbul edir. Onlar canişinə bildirirlər ki, “ernilər zorla bizim torpaqlaza sahib olmaq isyirlər. Buna görə də azərbaycanlara qarşı qırğına əl atırlar. Hökutin isə bu işə laqeyd qalması çox təəccüb doğurur. Tələb edirik ki, bu badə canişinlik ciddi tədbirlər görsün”. 

mayəndə hetinin bu sözrindən qəzəbnən canişin “dövlət bu milli münaqişəyə qarışmayacaq, gedin öz aranızda olan münaqişəri özünüz həll edin!” derək onları yola salır və çar II Nikolaya məktub ünvanlayır. Məktubda yazırdı: “Ernilər ən etibarlı rəiyyətlərdəndir. Xristian olduqları üçün bizə sədaqətlidirlər. Qafqazda 1500 nəfər erni könülsündən ibarət birləşmə yaradılmış. Cəbyə göndərmək üçün onları silahlandırmaq lazımdır”. 

 

Zaman və arxiv sənədri bir daha sübut edir ki, uzun illər keçsə də, heç nə dəyişyib... Bu, əsrin əvvəlrində baş verən hadilərdir. Əsrin sonunda isə Vorontsov-Daşkovun etdikrini Mixayıl Qorbaçov təkrarladı. 

Əslində Vorontsov-Daşkovu Qafqaza, xüsusən də Baya ayaq açmanın iki səbi var idi: Bakı neftindən zənginləşmək və antiazərbaycan siyatini davam etdirək “vəhşi türklər”dən qisas almaq. 

 

Yenicə Qafqaza canişin təyin edilən Vorontsov-Daşkov Çar hökutinə ünvanlağı məktubu haqqında yaçı Q.İlkin yazırdı: “Neftə olan təbatı nərə alaraq, Şamaxı Dövlət palatana icazə vermişəm ki, Bakı qəzasında Xəzər dənizi sahilində Beybad (Yəqin ki, Bibiheybət nəzərdə tutulur-Q.İ.) və Balaxada quyular qazıb neft çıxarsınlar. Lakin Beybadda neft çıxsa da, gəyi yoxdur. Balaxanı meydançasında qazılmış iki quyudan isə təmiz neft çıxmışdı. Bu iki quyu təkcə fevral ayında 600 pud neft vermişdi. Bunu nərə alaraq, palataya təklif etmişəm ki, Balaxanı meydançasında quyu qazmağa davam etsinlər”. 

 

Bada neft işinə rəhbərliyi tövlüklə ələ keçirmək niytində olan Vorontsov-Daşkov Qafqaz canişinliyinin Baş idasində xüsusi komissiya yaratdı. Canişinin Bakı neftinə belə “cayananlıq” etsi nətisində neft quyulanın əkriytinin Bada yaşayan ernirin əlinə keçsinə səbəb oldu. 

sən, canişin niyə belə edirdi? Bəlkə böyü mühit və yaxud arvadı Lizanın milliyyətcə erni olması onu bizə qarşı belə amansız etmişdi. Amma sözsüz ki, Vorontsov-Daşkov bunları təkcə etmirdi. Təbii, o, çar hökutinə arxalanır və onun gücü ilə bunları həyata keçirirdi. Çünki valideynri çar sarana çox yaxın olublar (atalar boşuna deyib ha “balıq başdan iynər”). 

 

Rus tədqiqatçılanın yazğına görə Vorontsov-Daşkovun “atası İvan İllarionoviç və anası Aleksandra Kirillovna III Aleksandrın, sonra isə II Nikolayın ailəsi ilə çox yaxın ünsiyyətdə olublar. İvan İllarionoviç Vorontsov-Daşkov Sank-Peterburqdakı sarayında tez-tez bal şənliyi keçirir, bu şənlikdə çar da öz ailəsi ilə birlikdə iştirak edirdi. Anası Aleksandra Kirillovnanın gözəlliyi, cazidarğı və şibazğı ilə seçilərdi. Rus şairri də onu öz şeirrində vəsf etmişdilər. Deyinə görə, qrafinya son dəblə, böyük zövqlə həm də açıq-saçıq geyinyi bacarmış, dövnün xanımlarından seçilmişdir. Mümadi olaraqİvan İllarionoviçin sarayında təşkil olunan bal şənlikrində qrafinya əldən düşədək rəqs edər, gülüşri, açıq-saçıq geyimri və qeyri-adi həkətri ilə hanın diqtini özünə cəlb edərdi. Onun əri təfindən zəhərləndiyi və pis şəraitdə ölyü deyilirdi”. 

Butün bunlardan sonra İllarion Vorontsov-Daşkov təkcə Qafqazın canişini kimi deyil, həm də Aleksandra Kirillovnanın oğlu kimi tanır. Ananın oğlu olan bu Vorontsov-Daşkov sonra da bütün həyatı boyu olur arvadı Lizanın əsiri.

 

Qərənfil Dünyaminqızı