İLK AZƏRBAYCANLI SENZORUMUZ

Bölmə: Maraqlı › ,
Tarix: 21:22 14.06.2025

Əvla qeyd edim ki, 19-cu yüzilliyin sonu, 20-ci yüzilliyin əvvəlri Azərbaycanda maarif və məniytin, xüsusən də anadilli mətbuatın inkişana çar məmurları hər vasitə ilə mane olmağa çaşırlar. Çar mütqiytinin məhz qatı müstəmçilik siyatinin nətisi olaraq mətbuat sasində çox amansız senzura “qayda-qanun”ları mövcud olub. Lakin buna baxmayaraq 1905-ci ildən Bada anadilli mətbuat sürətlə inkişafa başlayıb. Bu zaman çar hökuti anadilli mətbuaza rus, erni millətrindən olan qatı şovinist senzorları təyin edib.

 

Arxiv materiallarından belə məlum olur ki, “erni dilli senzorlar Karqanov, Qaitmazov, Məlik-Mehrabov, Kişmişev, Qaraxanov birbaşa şərq dilri senzoru vəzisini icra edirdilər və bu vəzini “şərəflə, çar senzurana sədaqətli qalaraq” qulluq etdikri üçün hər il hökumət təfindən ikiqat mükafatlanlıblar”. Onlar “1904-cü il 12 dekabr tarixli Ali Nizamnanin” “qayda-qanun”lanı əldə rəhbər tutaraq türk mətbuana qarşı daha amansız olublar.

 

Əslində o zaman hökumət heç azərbaycanları senzura komisinə işə qəbul da etmirdi. Belə bir vaxtda, yəni 1906-cı ildə Mirzə Şərif Miryev Qafqaz canişinin əmri ilə Tiflis Mətbuat İşri idasinə türk, fars, ərəb dilrində çap edilən mətbuatın, xüsusi materialların senzoru təyin olunur. Lakin bəzi yazarlamızda azərbaycanlı senzora qarşı etimadsızlıq yaranır. Onlar Mirzə Şərif Miryevi anadilli mətbuazın inkişana qənim kəsilməkdə günahlanrırlar. Amma Mirzə Şərif qəti olaraq bu fikirrin əleyhinə çıxaraq yazırdı: “1917-ci il inqilabından sonra türk-azərbaycan cəmiytinin bəzi hisrində çarizm dövründə türk mətbuanı boğmaq isdiyimdə məni günahlanran söz-söhbətlər səslənyə başladı. Bu mənim şəxsi düşmənrim təfindən mənə qarşı çevrilmiş ittiham idi. Mən isə öz növbəmdə yalnız öz vicdanımla hesablaşır, milli özüdərk hissimə ağır zərlər vuran bu təhqirrə və böhtanlara dörək düşünürdüm: gösən, heç olmazsa həyamın sonuna kimi xalmın qərəzsiz hissinə konkret faktlarla sübut edə birəm ki, mən düşmən deyiləm, əksinə, mənə əziz olan türk mətbuanın müdafiəçisi və şüurlu-qərəzsiz dostu olmuşam və son nəsimə kimi də belə qalacağam. Çoxmilyonlu türk əhalisi içərisindən birinci və sonuncu “senzor” keyfiytində fəaliytimə ədalətli qiymət versini xahiş edirəm”. 

 

“1906-1918-ci illərdə çar Rusiyasında Qafqaz Senzura Komisində Şərq dilri senzoru vəzisini tutan ilk və son azərbaycanlı” Mirzə Şərif Miryev doğrudanmı anadilli mətbuatın inkişana qənim kəsilmişdi və yaxud özü dediyi kimi “türk mətbuanın müdafiəçisi, dostu” olub? Maraqdır, özü də çox maraqlı. Mirzə Şərif Miryev kim idi ki, çar hökuti onu Qafqaz Senzura Komisinə işə qəbul edib. İlk dəfə olaraq türk mətbuanın fəaliytini elə türkün özünə tapşırıb. Hökumətdə bir türk oğluna bu inam, bu etibar haradan idi? Mirzə Şərif hökutin bu inanı doğrultdumu, yoxsa “türk mətbuanın müdafiəçisi, dostu olduğu” üçün “birinci və sonuncu türk senzoru” oldu?

 

Bu sualları cavablandırmaq üçün ilk olaraq Mirzə Şərif Miryevin kimliyi maraq doğurur. Kim idi o? 

Mirzə Şərif Həsən oğlu Miryev 1860-cı ildə Tiflisdə anadan olub. İlk olaraq mədsə təhsili alan Mirzə Şərif sonra məşhur şərqşünas və pedaqoq Xakovun başçılıq etdiyi şəhər məkbində oxuyub. 1878-1882-ci illərdə isə Qori Müəllimlər Seminariyasında təhsil alıb.

 

Əmək fəaliytinə müəllim kimi başlayan Mirzə Şərif 20 ildən çox “Qafqaz Müsəlman Ruhani idasinin Tiflis məkbində dərs deyib. Sonra general-mayor M.D.Qutorun Zabitlər məkbində Şərq dilrini tədris edib. 

 

M.Şərif hələ Qori Müəllimlər Seminariyasında oxuyarkən rusdilli mətbuatla əməkdaşğa başlayıb. “Kavkaz”, “Novoye obozreniye”, “Qruziya” qəzetrində publisistik məqari, resenziyaları çap edilib. Müəllimlik və jurnalistlik fəaliyti ilə yanaşı Mirzə Şərif həmin illərdə “Rusiya-Türkiyə, Rusiya-İran mübahirini nizama salan komissiyanın tərkibində dələrlə mütərcim-katiblik edir, hərbi ekspedisiyalarda yaxından iştirak edir”. Odur ki, artıq M.Ş.Miryev ədəbi-məni aləmdə yerincə tanınmış, rus, fars, ərəb dilrini mükəmməl bilən savadlı bir gənc kimi hökumət nümayənrinin diqtini cəlb edir. Və 1906-cı ildə “Qafqaz canişinin əmri ilə Tiflis Mətbuat İşri İdasinə üzv, türk, fars, ərəb və s. dillərdə mətbuatın, xarici materialların senzoru” təyin edilir. 

 

Mətbuatşünas və ədəbiyyatşünas alim Əziz Mirəhməd-ovun yazğına görə o vaxtadək bu vəzini yalnız başqa millətrin nümayənri, xüsusən də ernilər və ruslar icra edib. “Mirzə Şərif türk mətbuana nəzarət edən ilk türk senzor idi. Həmin işdə 15 il çalışmaqla bərabər I Dünya müharisi zamanı, o, həm də hərbi senzura komisinə daxil edilir”. 

 

Mirzə Şərif Miryev haqqında yalan əksər tədqiqat əsərrini və arxiv materiallanı gözdən keçirdim. Mənim üçün çox maraqlı idi, doğrudanmı o bir azərbaycanlı olmana baxmayaraq öz anadilli mətbuanın fəaliytinə mane olub? Amma tədqiqat əsərrindən və arxiv materiallarından belə bəlli oldu ki, M.Ş.Miryev həm “yuxaların adamı olub”, həm də milli mətbuatın inkişana çaşıb. Bir faktı da unutmayaq ki, Mirzə Şərif Komidə yeganə azərbaycanlı olub. “Komidə yuva salmış erni millətçiri” Mirzə Şərifi oradan uzaqlaşdırmaq üçün hər çür alçaqğa əl atıblar. Bundan əlavə hökutin də Mirzə Şərifə münasiti digər senzorlara nistən çox pis olub. “Cüzi maaş, qeyri-normal iş şəraiti və güclü nəzarət”. Materiallar-dan aydın olur ki, digər millətlərdən olan senzorlar, yəni kominin “hər bir üzvü müsqil öz işini” aparğı halda Mirzə Şərif həm hökumət təfindən, həm də kominin erni senzorları təfindən nəzarətdə olub. Odur ki, “Mirzə Şərif də öz işində hökumət gösrişrindən kənara çıxa bilməzdi və adətən çıxmırdı. Amma azərbaycanca mətbuata köyi də az olmurdu, mələn, senzura sasində antisəlman qanun və tədbirlər gücləndiyi vaxtlarda Ş.Miryev “yuxalar”ın irasinə tabe olub, bir sıra “asi” jurnalistrin məsuliytə cəlb edilsi haqqında rəylər yazmışdı. Buna baxmayaraq komiki işinin lap başlanğıcından, o, dələrlə doğma qəzet və jurnalları təqibdən, məhdən qurtarmağa çalışmışdı”.

 

Bunu təsdiq edəcək bir neçə faktla da rastlaşdım. Belə ki, 19-cu yüzilliyin sonu 20-ci yüzilliyin əvvəlri çar hökuti müxlif bəhalərlə Azərbaycan klassikrinin həyat və fəaliytinin təbliğinə az qala qadağalar qoymuşdur. Bu ciddi qadağalara baxmayaraq M.Şərif 1900-cü ildə bir neçə rusdilli mətbuat orqanında “milli oyaşızın banisi” olan M.F.Axundzadə haqqında məqalər nəşr etdirmiş. M.F.Axundzanin oğlu Rəşid bəylə möhkəm dostluq əlasi olan senzor məqarində M.F.Axundzanin amallanın gəcək nəsillər üçün “ibrət və təcbə məkbi” olduğunu vurğulamağı da unutmamış. 

 

1905-1906-cı illərdə erni-müsəlman məsinin yenidən gərginləşdiyi bir zamanda şovinist jurnalist O.Menşikovun məqarinə cavab olaraq “Novoye vremya” qəzetində dələrlə kəskin yalarla çıxış etmiş və bu mədə Menşikovun yersiz iddialana tutarlı cavablar vermiş (bu haqda mətbuatşünas və ədəbiyyatşünas alim Əziz Mirəhdovun “Azərbaycan jurnalistri və naşirri” (Ensiklopediya) əsərində çox geniş məlumat verilib).  

Tarixi-məvi irsə məhəbbətlə yanaşan M.Şərifin publisistikasında apacı mövzu Şərq xalqlanın tarixi, məniyti, adət-ənəsi, görkəmli şəxsiyyətri və s. idi. 

 

1917-ci ilin sonlana qədər Qafqaz Senzura Komisində çaşan M.Şərif 1919-cu ildə Azərbaycan Xalq Cümhuriyti hökutinin dəti ilə Baya köçür və yenicə açılmış Dövlət Universitetində pedaqoji fəaliyyətlə məşğul olur. Lakin bu gəlişin ömrü çox qısa olur. Azərbaycan Xalq Cümhuriyti bolşeviklər təfindən silah günə süquta uğrayır. M.Şərif 1920-ci ilin sonlarında yenidən Tiflisə qadır. Tiflisdə İran və Türkiyə səfirlikrində işə başlayır. 

 

12 aprel 1925-ci ildə M.Şərifə Zaqafqaziya Ölkə Komisindən məktub gəlir. Məktubda Kominin mətbuat şösi ilə əməkdaşlıq etsi və Qafqazda türk mətbuanın 50 illik yubileyinin keçirilsi münasitilə xatirini yazmağı təklif edilirdi. Bu təklifi çox böyük səmimiyyətlə qarşılayan M.Şərif yazırdı: “Ən əziz arzum məndə olan materialların işıqlanrılması mənim üçün tamamilə göznilməz olaraq müasir türk mətbuanın iki xadimi: Həbib Cəbiyevin və Həsən Səbrinin sasində həyata keçdi”.

 

Beliklə, o zamanın “ilk və son türk senzoru” olan M.Şərif Qafqaz Mətbuat Komisində çaşarkən yığğı materiallar və faktlar əsasında “Qafqazda türk mətbuatı tarixindən xatilər” adlı əsərini yazır və çap etdirir. Filologiya elmri doktoru Ağafi Zeynalzanin fikirincə (elə bir çox alimrin də), “Qafqazda türk mətbuatı tarixindən xatilər” əsəri bəzi nöqsanlana baxmayaraq “Azərbaycan dövrü mətbuanın tarixinin öynilsində etibarlı mənlərdəndir”. 

 

1937-ci il repressiyası Mirzə Şərifin həyatından da yan keçmir. 1938-ci ildə onu “xalq düşni” kimi həbs edərək gülyirlər. 

Sonda hörmətli oxucuma bildirmək istərdim ki, Mirzə Şərif Miryev haqqında arxivlərdə tanış olduğum sənədlər və oxuduğum tədqiqat əsərri belə bir qənaətə gəlyimə səbəb oldu ki, o, “ilk və son türk senzoru” kimi o zaman anadilli mətbuazın öz təbiri ilə desək, “müdafiəçisi və qərəzsiz dostu” olub. Yəqin elə ona görə də “ilk və son türk senzoru” olub.

  

Əməkdar jurnalist Qərənfil Dünyaminqızı