DOSTA DOST, DÜŞMƏNƏ DÜŞMƏN OLAQ

Bölmə: Maraqlı › ,
Tarix: 17:34 19.06.2025

dim türk tayfası olan Kəngərlilər çox qədim tarixə malikdirlər. Onların Naxçıvanda məskunlaşması haqqında məlumatlar IV-V əsrrə təsadüf edir. Tarixi mənlərdən belə bəlli olur ki, Kəngərlilər çox igid və döyüşkən olublar. Hətta “1829-cu ildə Kəngərli nəslinin igidri ayca beşinci alay yaradıblar”. 

Onların igidliyi, döyüşkənliyi, mərdliyi haqqında 1833-cü ildə Viktor Qriqoryev “Naxçıvan əyatinin statistik təsviri” kitabında yazırdı ki, “Kəngərlilər döyüşkən, işzar adamlardırlar, hərbiçidirlər. Qonaqpərvər və dostluqda möhkəmdirlər. Lakin heç vaxt təhqirə, incidilyə dözmürlər və bunu yaddan çıxarmırlar. Çox məğrur və qürurludurlar”.

 

Məmmədqulu bəy Kəngərli də bu soyadın ən layiqli davamçılarından olub. Məmmədqulu bəy 1864-cü ildə Naxçıvanda Şəfi ağanın ailəsində dünyaya gəlib. Şəfi ağa Kəngərli Peterburqda ali təhsil alan dövlət qulluqçusu olub. O, ərəb, fars, rus dilrini yaxşı bildiyi üçün ilk təhsilini oğluna özü verib. Oğlunu savadlı hərbiçi görmək arzusunda olan Şəfi bəy balaca Məmmədqulunu əvvəl Tiflisdə, sonra isə Peterburqda Mixaylov Ali Topçuluq məkbində oxudur. 

 

Topçuzabit olan Məmmədqulu sonra Peterburq Universitetində hüquq fakülsinə daxil olub və təhsilini başa vurduqdan sonra vənə qadıb. Təmənnasız olaraq Naxçıvanda və İrəvanda həmyerlirinin (xüsusən də savadsız kəndlirin) hüquqlanı müdafiə edib.

 

Məmmədqulu bəy ciddi, nizam-intizamlı hərbiçi olmaqla yanaşı, həm də maarifpərvər, xeyriyçi, millətrəst bir ziyalı olub. “1903-cü ildə İrəvanda Azərbaycan dilində orta təhsilli qız məkbi açıb və məktəbli qızların təlim-tərbisi ilə məşğul olmaq üçün öz hesana Smolnı İnstitutundan məzun olan bir müəllini də işə dəvət etdirib”. 

 

taliəni çox sevən Məmmədqulu bəy Naxçıvanda öz evində zəngin kitabxana yaradır və həmyerlirinin ixtiyana verir. Bu haqda Həmidə xanım Məmmədquluzanin (Cavanşir) “Xatirim”dən oxuyuruq: “Tanınan quqşünaslardan olan Məmmədqulu bəy Kəngərli Mirzə Cəlilin yaxın dostu idi. O, Məmmədqulu bəyin xətrini çox isyir və onu yüksək qiymətləndirirdi. Mirzə Cəlil onun rəhbərliyi ilə vəkilliyə imtahan vermək üçün 300 cildlik kitabxanasında hüquqşünasğa dair ədəbiyyatı oxuyub ekstern imtahana hazırlaşırdı”.

O günri Mirzə Cəlil də belə xatırlayırdı: “Mən demək olar ki, hər gün Məmmədqulu bəy Kəngərlinin evinə gedir, saatlarla onun kitabxanasında oturur, özü ilə uzun-uzadı söhbətlər edir, hüquq fakülsinə daxil olmağa hazırlaşırdım”.

 

20-ci yüzilliyn ilk ilrində Çar hökuti yenidən milli mələ problemini ortağa atır və müsəlmanlara qarşı birnalı siyatini davam etdirir. Xüsusən də Qarabağda və Naxçıvanda. Bu isə xalzın ziyalı, vətənpərvər oğullanı narahat etyə bilməzdi. 

Bu zaman Naxçıvanda Mirzə Cəlil, Eyli bəy Sultanov, Qurbali Şərifov, Şahbaz və Əsəd ağa Kəngərlilər, Baxşəli ağa Şahtaxtlı və Məmmədqulu bəy Kəngərli bütün olaylara qarşı çıxaraq hökutə etirazlanı bildirmək üçün üç nəfərdən ibarət nümayəndə heti təşkil edərək Peterburqa yola salırlar. Məmmədqulu bəyin mükəmməl hüquq təhsili olduğu üçün nümayəndə hetinə rəhbərlik edir. O, bütün günü bu mənin həll edilsinə yönəldir. “1905-ci ildə Peterburqda yüksək rütli hökumət məmurları ilə, xüsusən də Qafqaz canişini Vorontsov-Daşkovla göşə nail olan Məmmədqulu bəy məni çox kəskin qoyur: “Müsəlmanların dini, milli ehtiyaclanı hökutə bildirməklə yanaşı, onların da xaçrəstlərlə bərabər hüquqlu sayılmanı tələb edir”. 

  

bii, Məmmədqulu bəyin bu cəsati nə çar hökumətinin xoşuna gəlir, nə də onların sadiq nökərri olan ernirin. Odur ki, Peterburqdan İrəvana qadan Məmmədqulu bəy bir müddət həm çar hökutinin yerli çinovnikri, həm də ernilər təfindən güclü təqibrə məruz qalır. Bu dəfə o yaxın dostu (həm də qohumu) Mirzə Cəlilin məsti ilə Tiflisə üz tutur. 

 

Yeri gəlmişkən bir faktı da qeyd edim ki, Məmmədqulu bəy Mirzə Cəlil ikibaşlı qohum olub.

  

nədlərdən aydın olur ki, Mirzə Cəlilin birinci xamı Həlimə 1897-ci ildə vəfat edib. Körpə qızı Münəvvərlə tək qalan Mirzə, 1900-cu ildə Məmmədqulu bəyin bası Nazlı xanımla ailə qurur. Bu haqda yenə də Həmidə xamın xatirindən oxuyuruq: “Mirzə Cəlillə Nazlı xamın evlilikri böyük çətinliklə baş tutur. Mirzə Cəlil öz mənşəyinə görə Nazlı xamın zümsinə mənsub deyildi. Zadagən deyildi, mülkiyyətsiz idi, hətta müəyyən bir xidti vəzisi belə yox idi. Nazlı xamın ailəsinin bütün üzvri bu izdivacın əleyhinə idi, bircə Məmmədqulu bəydən başqa. Nazlı xanım əvvəllər Əliqulu bəy Şahtaxtnın zövsi olub və ondan Heydər adlı oğlu vardı. Nazlı xanım Mirzə Cəlilə ərə gedərkən oğlu Heyrin 10 yaşı vardı. Mirzə Cəlil öz bası Səkinə xamı isə Məmmədqulu bəyə ərə verir. Bir ildən sonra Səkinə Məmmədqulu bəylə yaşamaq isrək ata evinə qadır. Onlar boşanırlar. 1903-cü ildə isə Nazlı xanım xəsnir. Tezliklə xəsliyi şiddətnir və Nazlı xanım dünyanı dəyişir”.

 

Bu izdivaclar nə Mirzə Cəlilə, nə də Məmmədqulu bəyə xoşbəxtlik gətirsə də, onların dostluğuna xələl də yetirə bilmir. Yuxada qeyd etdiyim kimi Məmmədqulu bəy Peterburqda milli məyə münasibətdə hökutə etiranı kəskin bildirdikdən sonra ona münasibət dəyişir. Çar çinovnikri və ernilər onu ölümlə təhdid edirlər. Bunu eşidən Mirzə Cəlil ondan Tiflisə gəlsini təkid edir. Mirnin sönü yerə salmayan Məmmədqulu bəy bası oğlu Heydərlə 1905-ci ilin avqustunda Tiflisə yola düşür. Buradan da Parisə getmək isyən Məmmədqulu bəy Mirzə Cəlillə göşüb Heydərlə Batuma yola düşür. 

 

“Gəmiyə minərkən körnün üstündə arxasınca gönrilən iki nəfər muzdlu qatil Məmmədqulu bəyi azyaşlı bası oğlunun gözri qarşısında arxadan gülyir. Bu dəhşətli qətli görən yeniyetmə oğlan huşunu itirib yerə yılır. Heydər özünə gələn kimi Mirzə Cəlilə teleqram vurur. Mirzə Cəlil təcili özünü Batuma çatrır. Məmməd-qulu bəyin cənasini gətirib Tiflisdə nakam bası Nazlı xamın yanında dəfn edir. Heyri isə öz himasinə alır”. 

 

Tədqiqat əsərrinin birində Məmmədqulu bəyin ölümü haqqında yalıb: “Məmmədqulu bəy İrəvan şərində türkyün möhkəm dayaqlarındandı. O, həm vəkil kimi bu bölnin türk-müsəlman əhalisinin hüquqlanı qoruyur, həm də məktəblər açaraq yerli xalqı maarifləndirirdi. Buna görə də çar hakimiyti onu ernirin əli ilə məhv etmək qərana gəldi”.

  

yük təəssüflər ki, Çar hökutinin elədikrini sonra da Sovet hökuti davam etdirdi. Özü də çox amansızcana, minlərlə Məmmədqulu bəy kimi qeyrətli, vətənpərvər, millətsevər oğullazı müxlif yollarla məhv etdi. 

 

Burada yama arxivdə oxuduğum fakt düşür: “1944-cü ilin 14 noyabrında Gürcüstanın Axalsix, Axallək, Adıgün və s. rayonlarda azərbaycanlar (Qafqaz türkri) yaşayan 220 kənd heç bir xüsusi dövlət qərarı və gösrişi olmadan, yalnız Moskvadan məsul şəxsin telefon zəngi ilə boşaldılan və Orta Asiyanın səhralana sürgün edilib.. Onların bir hissi (17 min uşaq) yollarda tələf olub”.

 

Halbuki bu zaman sürgün olunanların oğulları, ərri, qardaşları müharidə faşistlərlə ölüm-dirim savaşında “vətən” üçün canından, qanından keçirdi. “Böyük qardaş”ları isə onların qoca, xəstə, şikəst ata-ananı, arvad-uşağını silah altında vaqonlara yığaraq sürnə gönrirdi. İllər sonra bu faktı özri də həyasızcana bəyan etdilər. “İzvestiya” qəzeti 19 avqust 1988-ci il tarixli sayında yazırdı: “Əsgər gedənrin cəbdən sağ qadanları qohum-əqbanı doğma yerrində yox, sürgün yerrində axtarmalı olublar”.

 

Dahi Üzeyir bəy demiş, “Daha bəsdir”! Dosta dost, düş-mənə düşmən olaq!

 

Əməkdar jurnalist Qərənfil Dünyaminqızı